Monday 8 February 2016

Sahabat Penawar Hatiku

Assalamualaikum diariku.

Ni first time, membuat coretan di blog. Sebelum ni tk prnah pun. Selalunya buat coretan dlm buku je. Tapi hari ni tiba2 gatal ase nk buat coretan di tempat awam. hahahahaha.

Actually hari ni aku bahagia sgt. Bukan bahagia sbb pk we beli bunga, coklat or hadiah besar2. Ataupun sbb mak bagi hadiah kpd aku. Tapi sbb aku dpt jumpa dgn kawan baik aku. No, bkn kawan baik tapi orang yg sudah aku anggap spt darah daging aku. Orang yg sgt aku percayai, org yg slalu ad saat aku susah dan senang, org yg slalu bri nasihat kpd aku saat aku prlukn nasihat or saat aku sudah buat sesuatu yg tdk baik.

Walaupun kami berkawan takdelah sampai 5 tahun, tp aku sanggat menghargai persahabatan ini. Jujur aku katakan, skiranya ad manusia yg sanggup beli ap sahaja yg aku inginkan dgn syarat aku harus putus sahabat dgn kawan baik aku, aku brani katakan kpdnya, langkahlah mayat aku, sblum kau brani berbicara sebegitu. Hanya Allah s.w.t sahaja yg tahu prasaan aku yg aku sgt hargai persahabatan ini. Hanya Allah shj yg tahu, betapa aku sgt sygkn mereka. Aku tk mampu tgok mereka bersedih atau dlm kesusahan. Aku sanggup lakukan ap shj asalkn mereka bahagia.

Aku sgt menghargai hubungan ini sbb, 16 tahun aku hidup, tdk prnah skalipun aku brjumpa dgn org yg tulus ingin brkawan dgnku. Org yg sanggup trima aku seadanya.Org yg blh trima baik buruk aku. Orang yg sntiasa support aku.

Sebelum ni, aku slalu trfikir, adkh aku akan slamanya tdk akn ad sahabat? Perkara tu, brulang kali  brmain diminda aku. Kadang2, sampai aku bnci dgn diriku. Aku slalu cuba banding diriku dgn org lain, ap kurangnya aku sehingga aku tk mmpu ad seorang sahabat. Ap lbihnya org lain yg mmblhkn dy ad seorang sahabat. Kawan kita mampu dpt di mana sahaja kita berada. Tapi sahabat, sukar untuk kita miliki.

Pemberian Allah tdk prnah kita dpt duga. Org yg mnjadi sahabatku, adlh org yg sering dkt dgnku. Tapi, aku tdk melihat mereka. Aku hnya melihat org lain yg ad rupa paras bagus dan bijak pandai. Teruknya diri ini, krana memandang perkara itu semata-mata. Allah, Kau sahajalah tahu, betapa bersyukurnya aku memiliki sahabat ini. Terima kasih Allah, krna Kau sudah makbulkn doaku.  Apa yg Kau beri ini, sgt brmakna buatku.

Selepas blik dri kolej sbb cuti midsem, trus nk jumpa sahabat sbb nk story mory dgn mereka. Tp hari ini bru dpt jumpa dgn mereka. Lps satu hari duk story mory dgn mereka, aku rasa beban aku dh xde. Aku rasa tenang sgt. Bkn mksudku, yg kawan ni mampu menyelesaikan masalah aku and buat aku ase tenang sgt. Aku rasa tenang sbb ad org yg dgr kisah aku. Mmg dlm al-quran sudah kata, klau kita ad msalah, britahulah kpd Allah. Aku dh buat semua itu, cuma aku ni jnis org yg bila nk brcerita kna ad benda yg brnyawa mndgar. Itu buatkan beban aku berkurang sedikit even masalah besar pun.

Itulah sebab kenapa aku rasa sahabat penawar hatiku.



No comments:

Post a Comment